Home / Ekonomi / Heboh. Beredar Gambar Bendera Merah Putih Terbalik di SEA Games 2017 Kuala Lumpur, Ini Dia Permohonan Maafnya

Heboh. Beredar Gambar Bendera Merah Putih Terbalik di SEA Games 2017 Kuala Lumpur, Ini Dia Permohonan Maafnya

Link Banner

Komline,Insiden kesalahan cetak pada Buku cenderamata khas Kuala Lumpur yang telah diedarkan pada upacara pembukaan pelaksanaan SEA Games 2017 di Stadion Nasional Bukit Jalil, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur, Malaysia, sabtu (19/8) menggambarkan bendara Indonesia terbalik.

Hal membuat geger masyarakat terutama sosial media. Pengakuan itu membuat Malaysia meminta maaf kepada Indonesia.

Melalui permohonan maaf tertulis dari Malaysia Organising Comittee Kuala Lumpur 2017 dengan kop surat kop surat Sekretariat Kuala Lumpur 2017 (Kementerian Belia dan Sukan) yang diterima Suara.com, mereka mengakui khilaf.

“Kami ingin memohon maaf kepada rakyat Indonesia di atas kesilapan yang tidak disengajakan dalam mencetak bendera Indonesia dalam buku cenderamata tersebut,” demikian pernyataan Malaysia.

Dalam pernyataan tersebut juga dituliskan bahwa  perwakilan Malaysia Organising Comittee Kuala Lumpur 2017  dan Menteri Belia dan Sukan YB Brig Jen Khairy Jamaluddin akan meminta maaf secara langsung dengan Menteri Pemuda dan Olahraga Imam Nahrawi, besok.

“Kesilapan ini adalah amat dikesali dan kami percaya hubungan erat di antara dua negara ini akan lebih diperkukuhkan di bawah semangat Sukan SEA,” demikian pernyatan Malaysia.

Setiap gambar bendera, di bawahnya diberi keterangan tahun menjadi tuan rumah. Semua bendera negara lain benar posisi benderanya dan juga tahunnya. Hanya bendera Indonesia yang terbalik, sementara tahunnya benar: 1979, 1987, 1997, dan 2011.

Link Banner
Facebook Comments

Check Also

Tim Resmob Polres OKU Bekuk Pelaku Ambil Paksa HP Korban Didepan Lucky Karaoke Baturaja

Komline, Ogan Komering Ulu (OKU) – Tim Resmob Polres OKu yang dipimpin oleh Kasat Reskrim …